Geoblog.pl    mabipoland    Podróże    Kolumbia    Autobusy

Autobusy

Kolumbia
Kolumbia, Bogota

Autobusy to temat na osobny wątek, bo to dość osobliwa część kolumbijskiej rzeczywistości :) jak już pisałam autobusy wraz z taksówkami stanowią ok. 70% pojazdów w Bogocie.

Istnieje tu kilka rodzajów autobusów - małe autobusiki miejskie, szybkie miejskie TransMilenio i autobusiki międzymiastowe. Skupie sie przed wszystkim na tych pierwszych, bo są przedziwne :)

Otóż istnieje tutaj ogroooomna róznorodność małych, smiesznych autobusików jezdzacych po stolicy. Natomiast nie istnieja przystanki! Wygląda to tak, że na skrajach ulic albo na chodnikach stoją potencjalni pasażerowie i wyglądają autobusu który ich interesuje. Jezdzi ich tutaj naprawde bardzo wiele, co chwile jakis. Gdy dany numer nam odpowiada - machamy do kierowcy i ten sie zatrzymuje.... jak pisalam wczesniej - nie bacząc zbytnio na to czy akurat ktoś za nim jedzie. Albo jedzie lewym pasem, a osoba chcąca wsiąść stoi naturlanie po prawej, wiec autbusik szybko zjeżdza sobie na prawy pas i podjeżdza do chodnika... Znow trudno to opisac, ale mozecie mi uwierzyc ze to niezly balagan :). Podobnie gdy pasazer chce wysiasc - po prostu wysiada gdzie chce, poniewaz drzwi autbusiku najczęściej są otwarte.

Bilet na taki autbus kosztuje 1.200 pesos (ok. 2zł) i płaci sie wewnątrz.

Zeby natomiast zorientowac sie dokąc dany autobus zmierza - trzeba chyba kilka lat wprawy :) Tabliczki na przedniej szybie są tak skomplikowane... że ja jednak wole taksówki ;))

Jeśli chodzi o TransMilenio - to dla nich wybudowano i wciąż buduje się specjalne pasy na jezdni, przeznaczone tylko dla tych megadługich autobusów (mogą osiągać nawet 20 metrów!!). Mają także specjalne platformy, na któe podjeżdzają zabierając pasażerów. te autobusy sa dużo szybsze, zatrzymują sie tylko na ważniejszych przystankach i omijają olbrzymie korki tworzące sie szczegolnie w godzinach szczytu.

Wlasnie znalazlam ciekawy artykul na ich temat - http://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=22&p=532219 (że zamowiono 50 najdluzszych autobusów na swiecie wlasnie dla Bogoty - o długości 27,2 m).

Bilet na TransMilenio kosztuje 1.500 pesos (troche ponad 2 zł) i można nim jeżdzić ile się chce, o ile nie wyjdzie się z przystanków (więc za te 2 zł można podróżować sobie cały dzień :) ) .

Jesli chodzi o autobusy międzymiastowe to są podobne do tych miejskich - malutkie, kolorowe i śmieszne :)

Zapraszam do mojej galerii kolumbijskicj autobusów :) Mi sie bardzo podobaja :) Udalo mi sie tez uwiecznic kilka osob wskakujacych i wyskakujacych z nich :)