Geoblog.pl    mabipoland    Podróże    Brazylia    Czy wiesz że.... (ciekawostki o Brazylii)

Czy wiesz że.... (ciekawostki o Brazylii)

Brazylia
Brazylia, Buenopolis

Czy wiesz że…

- Brazylia jest ok. 27 razy większa od Polski i jednocześnie Polska jest 2 razy mniejsza od województwa (stanu) w którym ja się teraz znajduję (Mina Gerais).

- terytorium Brazylii zajmuje prawie połowę powierzchni Ameryki Południowej

- ma prawie 5 razy więcej ludności niż Polska (ok. 196.000.000), z czego w Sao Pablo żyje ponad 15.000.000 osób (!!!) a w Rio de Janeiro ponad 11.000.000. Zaraz potem jest moje Belo Horizonte z 5.000.000 :) W porównaniu z „dużą” dla nas Warszawą liczącą jakieś 2.000.000…. coż

- gęstość zaludnienia to tylko 23 osoby na km2 (w Polsce to ok. 123 osoby)

- życiorys obecnego prezydenta Luiz Inácio Lula da Silva jest bardzo podobny do życiorysu Lecha Wałęsy

- moneta to REAL

- długość wybrzeża Brazylii wynosi 7 491 km

- motto państwowe toOrdem e progresso - Ład i postęp

- przewiduje się że w 2010 roku Brazylia będzie się rozwijała szybciej niż Chiny

- pod koniec XIX i w 1. połowie XX wieku do Brazylii napłynęło ponad 5 milionów imigrantów z Europy i Azji

- ponad połowę mieszkańców Brazylii stanowią ludzie rasy białej, Murzyni stanowią około 7% ogółu ludności, Indianie 1%. Resztę stanowi ludność mieszana – Mulaci i Metysi

-Korzenie etniczne większości współczesnej populacji Brazylii są dość zróżnicowane. Wśród przodków dzisiejszych mieszkańców kraju wymienić można Indian (głównie z plemion Tupi i Guarani), Europejczyków (głównie Portugalczyków, Włochów, Niemców i Hiszpanów), mieszkańców Afryki (głównie z plemion Bantu i Yoruba), ale również Japończyków, Libańczyków i Syryjczyków.

- Językiem urzędowym w Brazylii jest język portugalski, który jednak różni się znacznie od używanego w Portugalii.

- Brazylijski Kościół katolicki jest największą narodową wspólnotą wiernych na świecie. Obecnie katolicy stanowią około 67-68% społeczeństwa, Liczbę regularnie raktykujących szacuje się na 19-25%, Candomble (religia z którą będę pracować) - ok. 0.5 %

- Reprezentacja Brazylii 5 razy zdobyła Mistrzostwo Świata

- Szacuje się że jest tu od 150.000-800.000 polakow

- występuje duża emigracja w głąb kraju w poszukiwaniu ziemi

- Zapora Itaipu na rzece Parana granica z Paragwajem jest jedyny z największych na świecie tego typu obiektów. Tutejsza elektrownia wodna jest w stanie dostarczyć 12600 MW energii elektrycznej. (dla porównania największa w Polsce i największa na świecie na węgeiel brunatny - Bełchatów 4440 MW)

- Manaus- port rzeczny leży na Amazonce, chociaż leży 1600km od oceanu służy jako pory morski (jest to największy port rzeczny).

- 50% Brazylijczyków ma mniej niż 25 lat.

- Karnawał w Brazylii- popularność i siła karnawału leży w całkowitym oderwaniu od życia codziennego i odwróceniu ról. Dzięki wymyślnym strojom i przebraniom każdy może być każdym, znikają różnice społeczne, majątkowe i płciowe. Najsłynniejszym festiwalem rozsławiającym Brazylię na cały świat jest odbywający się przed Wielkim Postem karnawał w Rio de Janeiro. Zawsze zaczyna się w sobotę przed Środą Popielcową i trwa nieprzerwanie cztery dni i noce.

- Wielu rodziców nazywa swoje dzieci imieniem będącym kombinacją ich własnych imion. Na przykład Ademir i Monica mogą nazwać swojego potomka Amon, a Luciano i Ediléia - Luciléia.

(źródło: internet i obserwacje własne :) )